Otomobillerde Lastik Kullanımı

Otomobillerde Lastik Kullanımı - 5scarrental

Blog

Otomobillerde Lastik Kullanımı


Otomobillerde Lastik Kullanımı

Dünya nüfusundaki artışa bağlı olarak ulaşım talebi de aynı yönde arttığı görülmektedir. Söz konusu ulaşımın yapılmasında bazı araçlara ihtiyaç duyulmaktadır. Kişiler bütçelerine uygun araç sahibi olabilmeleri için araştırmada bulunurken, bazı kişiler ise toplu taşıma araçlarına yoğun kullanma talebinde bulunmaktadır. Araçların gitmesinde önemli bir unsur haline gelen lastiklerinde durumu, hayatin önem taşımaktadır. Bakımlarının sıklık ile yapılması ve şartlara uygun kullanılması önemlidir. Yaz aylarında yaz lastikleri, kış aylarında ise kış lastiklerinin kullanılması, kaza risklerin önüne geçilmesinde yardımcı olacaktır.

 

 Otomobillerin En önemli Parçası Lastikler

 

 Her ülkede kazaların büyük bir çoğunluğu, lastik bakımlarının yapılmaması ve aşınmalardan kaynaklı olmasıdır. Oluşan kazalar ciddi maddi ve manevi kayıpların yaşanmasına neden olmaktadır. Fren sisteminin tam olarak çalışması için lastiklerin durumu elverişli olması gerekmektedir. Lastik basımların düzenli olarak yapılması, birçok risklerin önüne geçilmesine yardımcı olmaktadır.

 

 Otomobil Lastikleri Düzensiz Olarak Nasıl Aşınır?

 

 Otomobil lastiklerin düzensiz olarak aşınması 4 ana başlıkta inceleyelim. Söz konusu aşınmalar, araçların seyir halinde zorunlu olarak yol durumuna göre göstermiş oldukları aşnıma ve yıpranma olarak bahsetmek mümkün olacaktır.

 

 Testereli Dişli Aşınma: Süspansiyon ayarlarıyla normal kullanım süresinde oluşan lastiklerdeki aşınma türü olarak kayıtlarda yer almaktadır. Bu tür aşınmalar dışarıdan rahatlıkla görülür ve duyulmaktadır. Islık zeminlerde birçok riski beraberinde getiren bu tür aşınmalar, kesinlikle gerekli tedbir ve önlemlerin alınması gerekmektedir. Otomobiller seyir halindeyken en çok sürtünmeye maruz kalan lastiklerin, testereli dişli aşınma oluşumunun yaygın olarak oluştuğu görülmektedir.

 

 Tek Taraflı Aşınma: Tek taraflı aşınmanın en çok oluşma nedeni aks geometrisidir. Aksta oluşan zaman ile bozulmalara bağlı olarak, lastiklerde oluşturdukları aşınmalardır. Otomobilin seyir halinde yaygın olarak kaldırıma çarpma ve çukurlara girilmesi gibi durumlarda meydana gelen tek taraflı aşınma, lastiklerin ömrünün kısaltmaktadır. Belirli dönemlerde aks kontrollerinin araç sahipleri tarafından yapılması, lastiklerin kullanım ömrünü ve kaza risk oranlarında fark edilebilir düşüşlerin yaşanmasına yardımcı olmaktadır.

 

 Merkezi Aşınma: Merkezi aşınma, genellikle yüksek motor gücüne sahip olan araçların normal araçlara göre tekerleklerinin daha fazla hava basıncı uygulandığı görülmektedir. Bu hava basıncı yoğun şehir içi trafiğinde görülen dur kalk aşamalarında otomobillerin lastiklerinde merkezi aşınmalar yaygın görülmektedir. Merkezi aşınmalar, zaman ile lastiği kullanılamaz hale getirmekte, fren yapılması hallinde yeterli tepkimeyi yansıtmamaktadır.

 

 Frenlemeye Bağlı Aşınma: Otomobillerde yaygın olarak kullanılan frenlemem sistemi en çok lastiklere etkili olmaktadır. Her frenleme, lastiklerde aşınma ve sürtünmenin yaşanmaktadır. Trafiğin yüksek olduğu kentlerde de buna bağlı olarak aşırı frenleme yapılması ve ışıklarda durulması gibi durumlarda, otomobillerin lastiklerinde aşnıma ve düzleşmeler görülmektedir.

 

 Otomobil Lastikleri Aşınmasının Önüne Nasıl Geçilir?

 

 Otomobillerde en çok aşınmaya maruz kalan lastiklerin takip ve kontrolü, belirli süreçlerde takip edilmelidir. Aşınmaların önüne 10,000 kilometrede lastiklerin yerlerinin değiştirilmesi bir nebze yardımcı olacaktır. Binek lastiklerde aşınma oranı 1,6 mm olarak belirlenmiştir. Aşınmaların önüne tamamen geçilmesi mümkün olmamaktadır. Sadece aşınma süreçleri daha uzun zamana yayılması mümkündür. Bunun da nedeni frenlemenin az kullanılması, doğru hava basıncının uygulanması, aks kontrolünün doğru olması gibi faktörlerin rolü önemlidir.

 

 Lastiklerin Düzensiz Aşınması Sonucunda Yaşanabilecek Problemler

 

 Lastiklerde düzensiz olarak oluşan aşınmalar, kaza risklerini en üstü seviyeye çıkarmaktadır. Söz konusu bu kaza riskleri de can ve mal kayıplarının yaşanmasına neden olmaktadır. Lastik değişimi ve kontrollerini yapılması aşamasında araç kiralama şirketleri özverili bir şekilde yaklaşmaktadır. Dikkat edilirse, araç kiralama yapan şirketlerin araçları yolda kalma durumu ve aşınmış lastik durumu yok denilecek kadar azdır. Bunun sebebi ise bakımlarının düzenli yapılması, belirli periyotlarda bakımlarının yapılması olarak bilinmektedir. Ucuz araç kiralama şirketlerine talebin olmaması, kaza ve hayati risklerin önüne geçmektedir.

 

 Lastiklerin Aşınmasına Nasıl Engel Olunabilir?

 

 Lastiklerin aşınması yukarıda da bahsedildiği gibi yüzde yüz engel olunması mümkün değildir. Çünkü aracın belirli bir ağır yüküne sahip olması, aracın sabit durması halinde de belirli bir aşınmaya neden olacaktır. Fakat aşınmanın bir nebze azaltılması için bazı bilgilerden söz edecek olursak;

 

-Aks kontrolleri düzenli yapılması, 

 

-Araçlar park edilirken kaldırımlara sürtünme ve vurma gibi oluşumlardan kaçınılması,

 

-Fren kullanımı azaltılmalı,

 

-Işığın yaygın olmadığı yol güzergahlarının seçilmesi,

 

-Araçların lastik yer değişimlerini yapılması,

 

-Her 10,000 km araç lastik durumu detaylı incelenmesi.